Reputatiemanagement als verdienmodel
De Online Content Machine komt niet zomaar uit de lucht vallen maar is samengesteld uit de vele oplossingen die door iMonitoring in de afgelopen tien jaar zijn ontwikkeld. Reputatiemanagement is één van de werkterreinen waarvoor de software is gebruikt. Daarbij is steeds goed geluisterd naar de gebruikers van het eerste uur en dankbaar omgezet in functionaliteit.
Bij het lanceren van ons eigen totaalconcept is het dus een goed moment om ze nog eens aan het woord te laten. Deze keer:
Gé Bouma
Ge Bouma heeft tot nu toe misschien wel het langste gewerkt met de software die de basis vormt van de Online Content Machine. In de tien jaar dat zij ermee werkte leverde ze veel feedback vanuit haar gebruik van de software voor reputatiemanagement. Een deel van haar ideeën heeft bijgedragen aan de ontwikkeling van de Online Content Machine software. Tessa sprak haar via Teams en legde haar de zeven vragen voor die we stellen aan onze softwaregebruikers van het eerste uur.
1. Hoe ben je destijds in aanraking gekomen met de software?
Op een netwerkbijeenkomst van de Social Media Club 058 gaf Bart van der Kooi een voorlichting over internet monitoring. Over het meten van het bereik van berichten en welke berichten ‘het goed’ hadden gedaan. Hij liet een case zien die over zijn werk voor Achmea en ik dacht: ‘dat zoiets van goh dat is handig!’. Ik was op dat moment al wel een poosje aan het zoeken om meer structuur te krijgen in mijn bedrijf dat zich bezighield met het schrijven van teksten voor website.
En ja hoe werkt dat in de praktijk: je hebt dan een klant en drie dagen doe je er wat voor en hij is weer weg. Ik zocht naar een manier om een echte samenwerking op te bouwen met een klant en kwam uit op online reputatiemanagement. Op dat punt hoorde ik dus die lezing van Bart. Ik dacht hé, dit kan helpen bij online reputatiemanagement. Na de lezing ben ik op hem afgestapt en hij bracht me dus op het spoor van jullie.
2. Hoe lang werk je al met de software?
In het totaal heb ik er elf jaar mee gewerkt. Van 2011 tot 2021 het jaar waarin ik besloot om mijn loopbaan een ander vervolg te geven. De elf jaren laten zich grofweg in delen opsplitsen. De eerste vijf jaar ben ik heel erg bezig geweest met het uitwisselen van het verdienmodel en de jaren die daarop volgden kon ik daar de vruchten van plukken en had ik een hele gestage inkomstenstroom vanuit de abonnementen bij mooie klanten.
3. Welk aspect van de software sprak/spreekt je het meeste aan?
Nou, het belangrijkste voor online reputatiemanagement vond ik eigenlijk, en dat hoorde ik ook terug van mijn klanten, de dagelijkse mail met het overzicht van ‘waar ben ik genoemd?’ Ja, dat aspect, dat werd heel erg gewaardeerd. En alle dingen die er omheen hingen. Die kwamen er dan bij, zoals het inplannen van je social media berichten. Waar ik vooral in voorzag was het antwoord op de vraag: ‘hoe houden we grip op alles wat rondom ons bedrijf gezegd wordt?’
Heel veel bedrijven zitten als een kokertje in hun eigen wereld. Er kan een vuurtje branden om hen heen op Twitter en dan hebben ze dat niet door. Daar zochten ze een oplossingen voor. Dat is één. En de tweede vraag was een oplossing voor het op één plek managen van social media. Beide vragen kon ik dus met de software goed invullen. Het zat dus in die combinatie van de dagelijkse reputatiemanagement mail en op het één plek managen van de social media.
4. Waar lag voor jou de focus in het gebruik?
Een belangrijk aspect voor mijn online reputatiemanagement activiteiten lag in de rapportage op basis van de met monitoring gevonden informatie. Ik maakte analyses over wat succesvolle berichten waren en welke tijdstippen, zodat mijn klanten daarvan konden leren. Daarnaast was de dagelijkse geautomatiseerde e-mail over wat er online rondom het merk van mijn klanten gecommuniceerd werd erg belangrijk. Zij waren hierdoor in staat om ingeval van vervelende communicatie hier snel op in te kunnen spelen en de dialoog online snel te kunnen de-escaleren. Als je niet weet wat er speelt kan dat namelijk maar zo heel erg uit de hand lopen voordat je er erg in hebt.
5. Hoe heb je de software ervaren?
Bijzonder prettig! Vooral in de ontwikkelfase van mijn eigen verdienmodel zijn jullie daarbij ook nog eens vaak aan mijn wensen voor functionele aanpassingen tegemoet gekomen. Die flexibiliteit heeft ons beiden heel veel verder gebracht. Het steeds weer toevoegen van nieuwe social media platformen aan het managementsysteem is daar een mooi voorbeeld van. Naast Facebook, Twitter, LinkedIn, Instagram, Pinterest en GoogleMyBusiness zullen er ongetwijfeld nog wel een paar volgen.
En dat was voor mij wel de kracht van het platform: dat gewoon alles is gebundeld in één omgeving. Wat ik in het begin ook al zei: ‘dat je alles op één plek hebt’. Dat maakt het inplannen zo eenvoudig mogelijk en laagdrempelig. Ja, het is gewoon tijdsbesparing en dat is natuurlijk een heel groot voordeel in deze drukke tijden.
6. Was het voor jou een plus dat het software van Nederlandse bodem is?
Ja, niet alleen is Lelystad goed te bereiken vanuit Leeuwarden maar ik kan in het Nederlands met jullie praten over technische dingen, dat vind ik erg handig. Ook jullie persoonlijke benadering vond ik heel prettig , dat je geen telefoniste krijgt als je belt met een vraag maar gewoon jullie. Geen ticketsysteem maar een luisterend oor en belangrijker nog een snelle oplossing als er eens iets zich voordoet.
7. Zou je de Online Content Machine aanbevelen aan anderen?
Zeker, als ik denk die of die kan er wat mee dan zal ik jullie zeker noemen. Iemand die zich bezighoudt met reputatiemanagement zou ik het zeker aanraden: de prijs is gewoon goed voor wat de software levert en in vergelijking met anderen zeker niet duur.
Gerijpt als goede wijn
Met de Online Content Machine betreedt de softwareontwikkelaar iMonitoring de Saas markt met de ‘krachtigste alles-in-één tool voor bureaus, merken en marketeers’. Een eigen concept dat zich specifiek op deze gebruikers richt om voor hen en hun afnemers de samenwerking te vereenvoudigen en de daaruit voortkomende online zichtbaarheid van MKB-ondernemers te vergroten.
Tessa Diependaal
Sales- en supportmanager
Ondernemers helpen om te communiceren vanuit wat ze werkelijk beweegt om nuttig te zijn voor hun klanten, dat vind ik het leukste om te doen. Ervoor zorgen dat ze op een aansprekende manier zichtbaar zijn op het moment dat keuzes worden gemaakt, daar gaat het volgens mij om.
Ontdek ook hoe ons dashboard meegroeit met je bureau
Voor een onverslaanbare prijs bieden wij de meest complete oplossing voor bureaus, merken en marketeers. Met ons platform kun je schaalbaar groeien en weet je precies welke kosten je hebt per account. Je hoeft dus geen sprongen in aantallen te maken in een abonnement.
Heb je een nieuwe account? Dan voeg je die eenvoudig toe.