Monitoring: “Communicatie begint met luisteren”
Het laatste deel van de titel: “Communicatie begint met luisteren’ was altijd de slogan van Vincent Wiegers, tegenwoordig bekend als de ‘Digitale Tovenaar‘ uit Hoogeveen. De focus bij het gebruik van de software was webcare en online monitoring en een periode van zo’n vier jaar is Vincent er zeer intensief mee bezig geweest. Vaak in samenwerking met Gé Bouma want haar reputatiemanagement aanpak lag er dicht tegenaan.
Vincent is nu vooral druk met het ontwerpen van WordPress website maar bij het lanceren van de Online Content Machine is het goed om hem nog eens aan het woord te laten over zijn ervaringen met de software.
Vincent Wiegers
Vincent Wiegers heeft vanaf 2012/2013 zeer intensief gewerkt met de software die de basis vormt van de Online Content Machine. In de jaren dat hij er intensief mee werkte leverde hij veel feedback vanuit zijn gebruik van de software voor webcare. Een deel van zijn ideeën over online monitoring heeft bijgedragen aan de ontwikkeling van de Online Content Machine software. Tessa sprak hem in persoon op het kantoor van iMonitoring in Lelystad. Ook aan Vincent werden de zeven vragen voorgelegd die we aan onze softwaregebruikers van het eerste uur voorleggen.
1. Hoe ben je destijds in aanraking gekomen met de software?
Ergens op de grens van 2012/2013 kwam ik Gé Bouma tegen op een netwerkbijeenkomst van Jonge Bedrijven Netwerk Friesland. Ik was toen al bezig met social media marketing en Gé attendeerde mij op jullie software. Zij gaf toen aan dat ik met jullie contact op moest nemen en dat gebeurde ook tijdens een afspraak bij Van der Valk in Emmeloord.
Ik vond de monitoring functies meteen heel erg spannend omdat ik al erg druk was met webcare. Juist op het moment dat wij elkaar troffen was ik bezig met een vergelijkend onderzoek van aanbieders op dat vlak. Ik heb er wel zo’n stuk of vijftien naast elkaar gezet. Van Coosto tot Buffer en alles wat daartussen zit.
2. Hoe lang heb je met de software gewerkt?
Gerekend vanaf 2013 heb ik zo’n acht jaar met de software gewerkt waarvan de eerste vijf jaar het meest intensief.
3. Welk aspect van de software sprak/spreekt je het meeste aan?
De combinatie van monitoring en planning als alles-in-één oplossing is geweldig. Dat je een consistente mediaplanning kon opbouwen zonder daarvoor steeds weer op een ander social media platform in te moeten loggen. Tegelijk posten op X, Facebook, LinkedIn, Instagram, Pinterest en GoogleMyBusiness zonder te hoeven switchen zorgt voor veel tijdwinst maar vooral voor een overzichtelijke planning. Het maakt het mogelijk om de dienstverlening in abonnementsvorm aan accounts aan te bieden. Echt heel makkelijk!
4. Waar lag voor jou de focus in het gebruik?
In de intensieve periode ben ik erg druk geweest met webcare voor het MKB. Wat ik gaandeweg vaststelde was dat webcare voor gemeentes, overheidsinstellingen en semi-overheid een belangrijke tool is maar voor de gemiddelde MKB’er meer een ‘nice-to-have’. Voor de meeste klanten lag de focus daarom op social media planning.
5. Hoe heb je de software ervaren?
De periode waar we over spreken was natuurlijk nog een pionierstijdperk. Wie kent ‘Hyves’ nog? Sommige grote social media platformen bestonden in 2013 nog niet eens. De kracht van de maker van de software: iMonitoring zat in het snelle schakelen. We hadden als gebruikers veel overleg met elkaar en als er maar twee iets een goed idee vonden dan zat het de week erop in de nieuwe release. De korte lijnen waren heel erg functioneel en hebben destijds een boost gegeven aan de ontwikkeling.
6. Was het voor jou een plus dat het software van Nederlandse bodem is?
Het is een absolute plus dat de software van Nederlandse bodem is maar vooral dat de makers ook nog eens heel toegankelijk zijn en open staan voor nieuwe ideeën. Probeer maar een bij één van de Amerikaanse spelers gehoor te vinden.
7. Zou je de Online Content Machine aanbevelen aan anderen?
De laatste jaren ben ik mijzelf meer gaan toeleggen op het maken en hosten van websites en daadoor zit de software niet meer zo in mijn systeem als toen. Voor de social media marketing werk ik binnen het platform ‘Online Vindbaar‘ samen met twee jonge gasten. Ik zal ze zeker op het bestaan van de Online Content Machine attenderen.
Gerijpt als goede wijn
Met de Online Content Machine betreedt de softwareontwikkelaar iMonitoring de Saas markt met de ‘krachtigste alles-in-één tool voor bureaus, merken en marketeers’. Een eigen concept dat zich specifiek op deze gebruikers richt om voor hen en hun afnemers de samenwerking te vereenvoudigen en de daaruit voortkomende online zichtbaarheid van MKB-ondernemers te vergroten.
Tessa Diependaal
Sales- en supportmanager
Ondernemers helpen om te communiceren vanuit wat ze werkelijk beweegt om nuttig te zijn voor hun klanten, dat vind ik het leukste om te doen. Ervoor zorgen dat ze op een aansprekende manier zichtbaar zijn op het moment dat keuzes worden gemaakt, daar gaat het volgens mij om.
Ontdek ook hoe ons dashboard meegroeit met je bureau
Voor een onverslaanbare prijs bieden wij de meest complete oplossing voor bureaus, merken en marketeers. Met ons platform kun je schaalbaar groeien en weet je precies welke kosten je hebt per account. Je hoeft dus geen sprongen in aantallen te maken in een abonnement.
Heb je een nieuwe account? Dan voeg je die eenvoudig toe.