(Foto: Jan Buteijn)

Voor goede social media management is tooling nodig

We spreken dit keer met Martin Koekenberg die in 2010 startte als ‘DeOnlineStrateeg.nl’. Dit leverde hem zelfs de bijnaam “Martin Googleberg” op. In het begin opereerde hij voornamelijk op strategisch niveau en gaf ook workshops over het komen tot de juiste marketing strategie. Daarbij was er ook veel aandacht voor het plan van aanpak. Hoe ga je de dingen nu handig doen? Wanneer je op dit punt keuzes gaat maken voor tooling is het vooral belangrijk dat je de brede inzetbaarheid van de tooling voorop stelt. Ook voor bijvoorbeeld social media management.

Martin Koekenberg

Martin Koekenberg is tegenwoordig bekend van zijn werk bij Sparketeers, een bureau gespecialiseerd in e-mailmarketing. Met een diepgaande expertise in e-mailmarketing heeft Martin een reputatie opgebouwd als marketingstrateeg. Zijn passie voor het creëren van effectieve en boeiende e-mailcampagnes en het door automatiseren van e-mailverkeer heeft hem geholpen om merken te laten groeien en betrokkenheid te vergroten. Als gebruiker van het eerste uur van onze social media management tool hoort hij bij de pioniers die de Online Content Machine mede tot stand hebben doen komen.

1. Hoe ben je destijds in aanraking gekomen met de software?

In 2010 ben ik als ZZP’er begonnen onder de naam ‘Online Strateeg’ en daar lag destijds de focus. Ik gaf workshops over strategie ontwikkeling en hoe je daar dan vervolgens handig invulling aan gegeven kon worden. Om dingen handig te doen is goede tooling nodig die breed inzetbaar is en daar was ik toen naar op zoek. Twee zaken zijn daarbij belangrijk. Ten eerste moet de opzet van de software niet op termijn een beperking gaan worden voor de groei van de ondernemer en ten tweede vind ik dat de dienstverlener die de tooling aanbiedt goed bereikbaar moet zijn. Door een brainstormsessie bij SMEZ (Social Media Experience Zwolle) zijn wij destijds met elkaar in contact gekomen.

2. Hoe lang heb je met de software gewerkt?

Gerekend vanaf 2011 heb ik zo’n negen jaar intensief met de software gewerkt daarna zijn de activiteiten meer en meer verschoven naar e-mailmarketing en marketingautomatisering. Wij werken nu voornamelijk met Active Campaign. Wanneer er behalve MailChimp ook een koppeling tussen ActiveCampaign en de Online Content Machine mogelijk wordt ga ik zeker weer kijken naar de mogelijkheden.

3. Welk aspect van de software sprak/spreekt je het meeste aan?

Met een onderbelichte optie van de social media management software heb ik de leukste momenten beleefd: ‘Narrowcasting’. Een geniale mogelijkheid binnen de software om social media content op grote schermen content te vertonen. Echt geweldig! Dat je met simpele widgets zelf de presentatie de gevonden en verstuurde content kunt samenstellen is echt een supermogelijkheid.

Ik heb ermee op heel wat events gestaan. Ik herinner mij bijvoorbeeld een avond in Odeon in Zwolle waar ik als social media man verslag deed tijdens de gemeenteraadsverkiezingen. Met het punbliek keken we hoe er gecommuniceerd werd op social media, positief of negatief en hoe dit wel eens richting een uitslag zou kunnen gaan. En het werkte, echt een leuke avond.

4. Waar lag voor jou de focus in het gebruik?

In eerste fase van een project lag de focus op het ‘internet monitoren’ om informatie te verzamelen tijdens het ontwikkelen van strategie. Om beter inzicht te krijgen in de doelgroepen; wat ze beweegt, hoe ze te bereiken zijn, wat zijn de hot topics, etc. Wanneer de strategie duidelijk was werd het planningsgedeelte van de social media management software gebruikt om berichten te plannen en de interactie op de social media te meten.

5. Hoe heb je de software ervaren?

In vergelijk met andere pakketten zoals Buffer en Hootsuite waar ik destijds ook ervaring mee heb opgedaan sprong jullie oplossing eruit door de toegankelijkheid en het feit dat er een luisterend oor was voor nieuwe ideeën met betrekking tot de opties die social media management eigenlijk nog meer zou moeten bevatten.

6. Was het voor jou een plus dat het software van Nederlandse bodem is?

Het is dus een soort voordeel dat de software van Nederlandse bodem is en dat de makers openstaan voor nieuwe ideeën. Online marketing ontwikkelt zich nog steeds dus dient social media management software ook mee te bewegen. Nu ik zoveel bezig ben met e-mailmarketing zie ik ook mogelijkheden om dit te koppelen/combineren met social media marketing. Denk bijvoorbeeld aan de interactie met webshops en hoe je gecombineerd de bezoekers die in een beslissing funnel zitten zou kunnen helpen in het maken van hun keuze.

7. Zou je de Online Content Machine aanbevelen aan anderen?

Zeker! Recentelijk nog een paar keer jullie oplossing aanbevolen. Bij het geven van trainingen aan lokale omroepen bijvoorbeeld. Die hebben niet allen zoveel content om te delen maar ze zijn ook continu op zoek naar nieuwe items waarover ze kunnen berichten.

Gerijpt als goede wijn

Met de Online Content Machine betreedt de softwareontwikkelaar iMonitoring de Saas markt met de ‘krachtigste alles-in-één tool voor bureaus, merken en marketeers’. Een eigen concept dat zich specifiek op deze gebruikers richt om voor hen en hun afnemers de samenwerking te vereenvoudigen en de daaruit voortkomende online zichtbaarheid van MKB-ondernemers te vergroten.

Tessa Diependaal

Tessa Diependaal

Sales- en supportmanager

Ondernemers helpen om te communiceren vanuit wat ze werkelijk beweegt om nuttig te zijn voor hun klanten, dat vind ik het leukste om te doen. Ervoor zorgen dat ze op een aansprekende manier zichtbaar zijn op het moment dat keuzes worden gemaakt, daar gaat het volgens mij om.

Ontdek ook hoe ons dashboard meegroeit met je bureau

Voor een onverslaanbare prijs bieden wij de meest complete oplossing voor bureaus, merken en marketeers. Met ons platform kun je schaalbaar groeien en weet je precies welke kosten je hebt per account. Je hoeft dus geen sprongen in aantallen te maken in een abonnement.

Heb je een nieuwe account? Dan voeg je die eenvoudig toe.