(Foto: Marjolijn Lamme)
Continuïteit in samenwerking gewaarborgd door Online Content Machine
Namens de Online Content Machine heeft Tessa Eric Cornelissen geïnterviewd. Eric is een van de grootste gebruikers van de Online Content Machine. Tijdens het gesprek wordt ingezoomd op zijn ervaringen met de tool. Vanuit Business Center de 7e Hemel waar Cornelissen Marketing kantoor houdt, vertelt Eric hoe hij met de software begon, hoe zijn workflow management hierdoor is veranderd en wat de impact ervan is op zijn werk.
1. Hoe is dit zo gegroeid?
“Ik werk al behoorlijk lang met de software, misschien zelfs al meer dan elf jaar. Sommige van mijn klanten gebruiken het zelfs al meer dan tien jaar. Het is geweldig om te zien wat het inmiddels is geworden. Dat jullie de tool continu monitoren en verder ontwikkelen, vind ik fantastisch. Ik ben ook heel blij dat het nu als een kant-en-klare oplossing wordt aangeboden aan bureaus zoals dat van mij.
In die elf jaar is er echt iets bijzonders tot stand gekomen. De software lost ontzettend veel praktische uitdagingen op die ik dagelijks tegenkom. Wat het extra bijzonder maakt, is hoe open en ontvankelijk de ontwikkelaars zijn geweest. Ze hebben alle ideeën en feedback verwerkt in een tool die mijn werk elke dag een stuk makkelijker maakt.”
2. Wat voor soort klanten bedien je met de online content machine?
“Een groot deel van onze klanten zijn zakelijke dienstverleners zoals notarissen, accountants, advocaten en makelaars. Doordat ze vaak verplicht zijn om deel te nemen aan permanente educatie (PE) zitten ze vaak bovenop veel nieuwe informatie. De kunst is om hier de relevante informatie voor hun cliënten tussenuit te halen.
Een schat aan content! Alleen ontbreekt het hen zelf vaak aan tijd, terwijl ze toch continu online zichtbaar willen zijn. En dit is precies wat je met de Online Content Machine zo fantastisch kunt realiseren. We krijgen voor hen echt meer gedaan in minder tijd.”
3. Social mediaplanning alleen? Of gaat het verder dan dat?
“Het gaat veel verder dan dat. Het is de motor voor alle onlinecommunicatie. De Online Content Machine lost een probleem op waar iedere MKB-ondernemer meer te maken heeft.
Ze willen graag goed zichtbaar zijn en zijn vol passie over hun vak maar aan het eind van de dag schiet de communicatie erbij in, wordt doorgeschoven naar ‘die rustige zondagochtend’.
Wat er dan fout gaat is dat ze op zondagochtend hun social media updates er doorheen jassen en dat ze vergeten dat er dan niemand online is. “
4. Hoe lost de Online Content Machine dit op dan?
Om te voorkomen dat er op de verkeerde momenten wordt gepost en de social media updates weinig tot geen aandacht krijgen wordt de Online Content Machine ingezet om te zien wanneer volgers actief zijn.
Verder denken we met de ondernemer één keer goed na over relevante online informatiebronnen en gaat die vervolgens monitoren met de software. Dat kan de website van de brancheorganisatie zijn, een blog van een goeroe of de website van een concurrent. Iedere week genereert het systeem een e-mail welke als content alert wordt gemaild met ‘de oogst’ en de vraag: zit hier iets tussen wat je misschien zelf graag had gecommuniceerd?
5. Content alerts zijn dus een oplossing van continuïteit in de zichtbaarheid?
“Precies! Vaak leidt dit tot een bericht op de website wat we uiteraard SEO geoptimaliseerd opstellen. Na plaatsing wordt het vervolgens ingepland op Social media en/of opgenomen in een nieuwsbrief. Voor het inplannen gebruiken we de data van eerdere posts voor het beste moment in de week om iets te delen.”
6. Het klinkt alsof het vanzelf gaat…
“Nou dat ook weer niet maar de automatisering zorgt ervoor dat er een regelmaat komt in de onderlinge afstemming zonder dat het beide partijen veel tijd en moeite kost. “
7. Dus liever één tool dan allemaal losse oplossingen?
“Absoluut, elf jaar geleden deed ik dat ook: een gratis Hootsuite-account, content beheren in Excel, herinneringen in mijn agenda en Google Alerts.
Dat werkte, maar het kostte veel meer tijd en werd vaak vergeten, omdat er geen duidelijke checks waren. Nu heb ik voor een klein vast bedrag per maand per relatie een account waarin alles is gekoppeld.
Data wordt opgebouwd die de communicatie aanzienlijk verbetert. Dat is echt niet haalbaar met losse, gratis tools. Goedkoop is (d)uurkoop! 😉”
8. Is er nog een speciale functie die misschien minder bekend is?
“Dat is denk ik de Social Media Alert. De meeste klanten waarvoor ik werk, hebben meerdere medewerkers in dienst. Wanneer ik voor hen eigen content aan de website social media toevoeg dan gebruik ik die.
Wat er dan gebeurt, is dat zodra een geplande post online gaat, de software direct een e-mail stuurt naar alle medewerkers. In die mail staat dat er een nieuw bericht is geplaatst, zodat ze weten dat dit op dat moment naar buiten is gebracht. Zo worden ze nooit verrast als iemand hen erover belt, omdat ze meteen geïnformeerd zijn zodra het online staat.
Daarnaast zit er in die alert een subtiele oproep om het bericht te delen in hun eigen netwerk of er een reactie op te geven. Dat werkt heel goed, omdat het niet alleen de zichtbaarheid vergroot, maar ook betrokkenheid stimuleert binnen het team.”
9. Ja, ik denk dat dat ook heel positief is. Als medewerkers meedoen in de online zichtbaarheid van hun werkgever.
“Ja maar belangrijker nog ze worden steeds goed geïnformeerd en worden daardoor steeds marktgerichter. Superbelangrijk! Het succes van een onderneming hangt namelijk af van de marktgerichtheid van het hele team.”
10. Wat bedoel je daar precies mee?
“Wat ik daarmee bedoel is dit: stel, de baas heeft een geweldig idee en gaat daar helemaal enthousiast mee aan de slag. Hij vertelt het overal, maar neemt zijn team niet mee in dat proces. Zeker bij grotere bedrijven leidt dat vaak tot verwarring. Mensen gaan bellen met vragen, en als je team niet op de hoogte is, wordt het lastig om waardevolle antwoorden te geven.
Als je je medewerkers goed informeert en betrekt bij wat je extern communiceert, wordt alles veel eenvoudiger. Het draait er uiteindelijk om dat je mensen het gevoel hebben dat ze onderdeel zijn van het verhaal. Anders zit je als medewerker achter de telefoon, doe je enorm je best, en stelt een klant een vraag waar je niets mee kunt. Nog erger: die klant weet meer over het bedrijf dan jijzelf. Dat is toch frustrerend?”
11. Klinkt logisch…
“Het is toch grappig hoe het soms werkt. Die schroom die mensen in het begin voelen, verdwijnt uiteindelijk vanzelf. Ik hoor van de grotere organisaties vaak terug dat ze het geweldig vinden: iedereen is geïnformeerd en de zichtbaarheid gaat echt door het dak. De content stroomt eruit, maar dat vraagt in het begin soms wat aanpassing. Het is even zoeken naar de juiste bronnen en mensen moeten leren om wat brutaler te zijn.
Ik zeg dan altijd: volg je concurrenten, kijk wat zij doen. En als je denkt: *Dat had ik eigenlijk zelf willen doen,* vraag jezelf dan af wat je tegenhoudt. Die eerste stap is vaak spannend, maar zodra die schroom is overwonnen, komt het vanzelf.
Ik hoor vaak terug: *Fantastisch! Ik heb zulke goede reacties gehad op mijn blog.* Wat ik mooi vind, is dat het mensen ook helpt om kritisch naar hun eigen dienstverlening te kijken. Ze worden gedwongen om er opnieuw over na te denken en dat scherpt hun aanpak nog verder aan.”
12. Hoe meet je eigenlijk de progressie?
“Op de eerste dag van elke nieuwe maand krijgen mijn relaties rapporten. Sommigen ontvangen er drie, anderen twee, en weer anderen één., afhankelijk van wat we voor ze doen. Maar iedereen krijgt in ieder geval een social media-rapport. Daarin kunnen ze precies zien hoe hun posts hebben gepresteerd: hoeveel likes ze hebben gekregen, hoe vaak ze zijn gedeeld en of het aantal volgers is toegenomen. Bovendien biedt het inzicht in waar en hoe die groei plaatsvond. Dat werkt ontzettend motiverend.
Doordat je constant meet, krijg je steeds meer inzicht in wat werkt en wat niet. Dat helpt enorm om je strategie te verfijnen en je zichtbaarheid te vergroten.”
13. Wat is het tweede rapport?
“Naast het rapport over social media ontvangen mijn relaties ook een website traffic-rapport. Google Analytics is gekoppeld aan de Online Content Machine, waardoor de klant eenvoudig inzicht krijgt in wat de traffic deed in de voorgaande maand. Dat is natuurlijk erg interessant. Je kunt het rapport volledig zelf samenstellen, maar er is ook een standaardrapport beschikbaar, en die gebruiken we vaak.
Natuurlijk kun je alles zelf terugvinden in Google Analytics, maar dit rapport maakt het super eenvoudig: twee A4’tjes en je hebt direct inzicht in wat er op je website gebeurt. Eén van de opties die ik graag gebruik, laat zien vanuit welke plaatsen de bezoekers komen. Voor een lokale zakelijke dienstverlener is dat een enorm waardevol gegeven!”
13. Het klinkt alsof ook dit ook bijdraagt in de continuïteit van de samenwerking, wordt er veel gebeld naar aanleiding van de rapporten?
“Niet alle klanten reageren hetzelfde, sommigen bellen zelf op om iets te bespreken. Maar het mooie is: iedere maand rolt er een rapport binnen. Het is kort en bondig, maar je ziet meteen de resultaten. Het werkt bijna als een beloning voor de inzet met de Online Content Machine. Klanten krijgen dat lekkere gevoel van ‘Kijk eens, het is weer gegroeid deze maand!’ Dat is toch geweldig?”
14. Ja dat is wel tof hé?
“De Online Content Machine neemt ons zoveel werk uit handen, en dat maakt echt een enorm verschil. Zonder deze tool zouden we het werk niet zo kunnen doen zoals dat nu gebeurt. Echt niet. De tijdmanagement en de workflow is dankzij de machine gewoon optimaal. Voor de continuïteit plannen we per klant een vast moment in, meestal eens per maand, om de contentplanning voor de volgende maand te maken. Daarbij kijken we naar wat er nodig is voor de landingspagina’s en andere onderdelen van de website. Het zorgt voor een rode draad in de communicatie, zoals ik het noem.
Daarnaast kijken we ook naar wat de content alerts hebben opgeleverd en hoe daar omheen extra content kan worden geplaatst. Relaties voegen regelmatig zelf ook ideeën toe, wat mooi integreert in het geheel. Maar het mooiste is dat dit systeem ruimte geeft om flexibel in te springen op incidentele zaken.
Stel dat iemand belt vanuit een bouwplaats of dat er onverwacht iets gebeurt in een winkel dan is er de rust en organisatie om daar direct op in te spelen. We kunnen er direct erop af.”
15. Ik heb al een goed beeld van wat je doet en hoe je de Online Content Machine inzet, en ik vind het echt ontzettend leuk om te horen! Maar ik ben ook benieuwd: wat is jouw advies voor andere marketeers?
“Mijn advies is simpel: gewoon beginnen! Alle begin is lastig, dat geldt voor iedereen.
Als ik nu helemaal opnieuw zou moeten starten, zou het voor mij misschien niet makkelijk zijn, omdat ik er al zo lang mee werk. Ik ben er mee opgegroeid, het was mijn ‘First Sony’, zeg maar. Elke keer heb ik kleine stapjes kunnen zetten. Maar door de laatste grote update van de software is het zoveel gebruiksvriendelijker geworden.
Je moet gewoon beginnen en de mogelijkheden die de tool biedt, zoals de begeleiding en de onlinetraining via het kickstart-programma, volledig benutten. Dat zou ik zeker aanraden! “
Wat fijn om te horen! Volgens mij heb ik nu alles wel goed belicht over hoe jij de Online Content Machine gebruikt. Ik hoop echt dat anderen zich hierdoor aangesproken voelen om zelf aan de slag te gaan met de tool.
Tessa Diependaal
Sales- en supportmanager
Ondernemers helpen om te communiceren vanuit wat ze werkelijk beweegt om nuttig te zijn voor hun klanten, dat vind ik het leukste om te doen. Ervoor zorgen dat ze op een aansprekende manier zichtbaar zijn op het moment dat keuzes worden gemaakt, daar gaat het volgens mij om.
Ontdek ook hoe ons dashboard meegroeit met je bureau
Voor een onverslaanbare prijs bieden wij de meest complete oplossing voor bureaus, merken en marketeers. Met ons platform kun je schaalbaar groeien en weet je precies welke kosten je hebt per account. Je hoeft dus geen sprongen in aantallen te maken in een abonnement.
Heb je een nieuwe account? Dan voeg je die eenvoudig toe.